Varvi-Välikylä kyläyhdistys ry

Kyläyhdistyksen tarkoituksena on edistää kylän asukkaiden yhteistyötä, viihtyvyyttä, harrastus- ja kulttuuritoimintaa sekä ylläpitää ja lisätä fyysistä ja henkistä hyvinvointia.

Perinteinen talkooilta on tiistaisin klo 17 alkaen (Pooki, Ankkuripolku 7). Suuremmista talkoista ilmoitetaan aina kylän wap-ryhmän kautta. Uutta talkooväkeä kaivataan mukaan, joten tervetuloa mukaan !

Vuoden 2022 toimintaa

Vuosi 2022 oli yhdistyksen neljästoista toimintavuosi. Koronatilanteen jälkimainingeissa yleisötapahtumia oli niukasti. Järjestettiin vain venetsialaiset.

Kota ja parilato sähköistettiin kiinteällä liitännällä. Maston ympäristöstä poistettiin kaivuutyön jäljiltä olevat suurehkot kivet, ympäristö peitettiin multakerroksella ja kylvettiin nurmikonsiemenet.

Pilkottiin ja varastoitiin polttopuita. Huolehdittiin Varvin ympäristöstä: kerättiin roskat, leikattiin pensasaita ja leikattiin nurmikkoa. Luotopolun varrella tehtiin isohko raivaustyö polun ja meren rannan välisellä alueella. Myös uimarantaa pidettiin siistinä.

Pookissa pidettiin tarinointeja pienellä porukalla kesän aikana. Pookia myös vuokrattiin useita kertoja pientilaisuuksiin. Jätehuolto toimi entiseen malliin.

Suunnitelmia vuodelle 2023

Vuosittain toistuvien töiden lisäksi on vuodelle 2023 tiedossa paljon rakennusten huoltotöitä: Pooki kaipaa maalausta ja muuta fiksausta, samoin liiterinä toimiva lato sekä luontopolun silta.

Maston juurelle tulevat infotaulut pitää myös rakentaa paikoilleen. Varvin rannassa on vanha vinssi eli paikallisesti ”kelu”, jolla on vedettu laivoja telakalle. Sekin kaipaa info-taulua, jotta kulkijat tietävät, mitä laitteella on tehty.

Luontopolun ideana on, että meri näkyy koko ajan polun kulkijalle. Risusavottaa riittääkin joka vuodelle – enemmän tai vähemmän.

Kyläyhdistyksen jäsenten jätehuolto

Varvin ja Välikylän alueella on kaksi kyläyhdistyksen rakentamaa jätteidenkäsittelypistettä, joilla on erilliset astiat kaikille hyödynnettäville jakeille, energiajakeelle sekä biojätteelle. Lisätietoja jätteiden lajittelusta saa Raahen kaupungin sivuilta.